Promovarea pe Youtube in 5 pasi
YouTube este considerat cel mai mare canal de continut video din lume. Se spune ca intr-un minut se incarca 72 de ore de continut video si este al doilea cel mai mare motor de cautare din lume - dupa Google, evident. In acest caz, cine nu ar dori sa isi promoveze produsele si serviciile pe Youtube?
Promovarea online pe Youtube sau Yutube incepe sa prinda contur in Romania. Este vorba despre asa numitele "video ads", cele care au inceput de curand sa apara fix inainte sa ascultam piesa preferata sau sa urmarim tutorialul care ne invata sa facem nod la cravata sau cum sa avem un abdomen de invidiat - si nu numai :).
Iti prezint in continuare ce sunt aceste reclame, cat costa si cum iti poti face singur o reclama pentru a te promova pe Youtube - totul in doar 5 pasi.
YouTube in Romania
Intai de toate, sa vedem ce inseamna YouTube in Romania. Te-ai intrebat vreodata cum acceseaza romanii site-ul YouTube, ce continut romanesc exista pe YouTube, cate canale, ce fel de comentarii sunt si cum interactioneaza romanii pe YouTube?
Foarte pe scurt, in cifre Youtube in Romania inseamna:
La fel cum fac inainte sa scriu fiecare articol si de aceasta data am cautat sa vad ce cuvinte cheie ar trebui sa folosesc pentru ca articolul meu sa poate fi gasit cat mai usor de cei interesati. Asa am descoperit asocierile ciudate facute de compatriotii nostri si cum unii dintre noi (destul de multi de altfel) vad Yutube:
Cuvant cheie | Media cautarilor lunare |
yutube | 165,000 |
youtube muzica | 49,500 |
yutub | 27,100 |
youtube manele | 14,800 |
youtube.ro | 14,800 |
youtube romania | 6,600 |
muzica youtube | 5,400 |
youtube desene animate | 2,900 |
www.youtube.ro | 2,400 |
youtube manele noi | 1,900 |
convertor youtube mp3 | 1,900 |
youtube muzica manele | 1,300 |
youtube muzica crestina | 1,000 |
Optimist din fire, voi trece peste aceste lucruri si voi incepe sa descriu in continuare cum este posibil sa promovam serviciile si produsele noastre pe cel de-al doilea motor de cautare din lume.
Creaza singur reclama video pe Youtube
Pentru a te putea promova pe YouTube ai nevoie in primul rand de un video. Acest video nu trebuie sa fie facut neaparat de un studio video profesional (sa fim seriosi, acum un smartphone decent poate filma full-hd), insa recomandabil este sa urmareasca conceptul "SLAP ME":
Stability - imaginea este primordiala si un trepied te va ajuta sa obtii un clip video clar.
Light - o lumina buna inseamna o calitate mai buna
Answer - video-ul trebuie sa raspunda la intrebarea: Serviciile/produsele mele sunt cele mai bune pentru ca?
People - un clip in care apar persoane este mai atractiv decat unul care are numai text si o piesa pe fundal
Message - Mesajul transmis trebuie sa starneasca curiozitate si sa fie amuzant. Incearca sa gasesti un potential de viral in business-ul tau si sa il exploatezi la maxim.
Edit - e aproape imposibil sa iti iasa un clip bun din prima, deci va fi necesar un minim de editare video. Sunt foarte multe programe gratuit sau care se pot folosi in varianta trial.
Ghidandu-te dupa conceptul SLAP ME poti crea singur un video care sa iti aduca rezultate foarte bune.
In cazul in care dispui de bugetul necesar, poti apela cu incredere la un studio video profesional care sa te ajute. Si in acest caz, conceptul SLAP ME este valabil.
Promovarea pe YouTube se face prin Google AdWords
Din 2006 de cand Google a cumparat Youtube pentru 1.6$ miliarde, s-a inceput integrarea serviciului de reclame platite de pe YouTube in Google AdWords. In acest moment serviciul este matur iar in AdWords pe langa configurarea clasicelor anunturi de pe search si display, acum se pot seta si campanii video pe YouTube. In AdWords mai sunt si campaniile Shoping despre care voi vorbi intr-un articol urmator.
Asadar, pentru a te promova pe YouTube este obligatorie inscrierea companiei tale in Google AdWords. Link http://adwords.google.com Odata ce contul a fost creat si configurat, noua ta campanie video se poate crea apasand butonul rosu "+ Campaign" > Online video.
Promovarea pe Youtube se poate face prin 4 feluri de reclama (care defapt sunt 3):
1. In-Stream
2. In-Display
3. In-Search
4. In-Slate
Teoretic in acest moment sunt 4, insa practic din interfata AdWords mai nou poti alege numai intre In-Stream, In-Search si In-Display. Tipul In-Slate apare in cadrul In-Display. Sa vedem asadar ce inseamna fiecare tip si care dintre ele este recomandat sa se foloseasca in promovarea pe YouTube.
TrueView In-Stream video ad
TrueView In-Stream video este un concept nou creat de Google pentru YouTube. In acest fel, clipul tau video poate aparea fix inainte de continul dorit de utilizator. Pentru relevanta, utilizatorul are 5 secunde in care se poate hotara daca doreste sau nu sa vizualizeze intreaga reclama. Dupa 5 secunde utilizatorul va avea posibilitatea sa inchida reclama apasand butonul "Skip ad".
Partea buna la acest tip de reclama este ca vei fi taxat pe vizualizare, numai daca utilizatorul urmareste reclama ta pana la final sau cel putin 30 de secunde. Acest tip de plata se numeste CPV de la Click-per-View.
Acesta este si motivul pentru care "Message" din conceptul SLAP ME este atat de important. Daca in 5 secunde nu ai reusit sa starnesti curiozitatea si interesul utilizatorului, reclama ta nu va avea prea mare success. Daca in schimb mesajul tau este prezentat intr-un mod amuzant si atractiv, utilizatorul iti va urmari reclama iar tu vei fi taxat numai daca mesajul a ajuns la el.
Un alt beneficiu foarte important este ca odata vizualizata reclama, pe ecran va aparea un "overlay message" ce poate trimite utilizatorul pe site-ul tau sau pe o alta pagina setata de tine. Aceste click-uri sunt gratuite
Aceste "overlay messages" sunt foarte importante deoarece utilizatorul isi poate continua experienta si mai mult decat atat, tu iti poti seta un call-to-action pe care sa il urmaresti si sa il imbunatatesti.
TrueView In-Display video ad
In-Display video ad este modalitatea prin care reclama ta poate fi afisata in partea dreapta a clipului care ruleaza, in sectiunea "Related Videos". De asemenea, thumbnail-ul reclamei tale poate aparea si in Reteaua de Dislay ai partenerilor Google (GDN).
Daca folosesti acest tip de reclama, clipul tau va fi afisat in functie de categoriile selectate de tine. Vei fi taxat de fiecare data cand cineva va alege sa vizioneze clipul dupa ce a dat click pe "anuntul" tau din partea dreapta. Desi aceasta taxare este CPC (cost-per-click), nu esti totusi obligat sa platesti daca utilizatorul a dat click pe reclama dar din diferite motive nu a inceput rularea video-ului tau.
TrueView In-Search video ad
Acest tip de reclama este foarte asemanator cu anunturile clasice din Google. Iar daca adaugam si faptul ca YouTube este considerat al doilea cel mai mare motor de cautare din lume, aceasta optiune este demna de luat in considerare.
Reclama pentru video-ul tau va aparea in interfata de cautare a Youtube. De fiecare data cand cineva cauta clipuri folosind cuvinte asemanatoare cu cuvintele cheie setate anterior de tine, va fi afisata si reclama ta. Modul de taxare este tot CPC, la fel ca la In-Display.
Masurare si optimizare
Dupa ce ai pornit campania, este foarte important sa urmaresti rezultatele. In AdWords poti sa faci oricand modificari si analizand datele iti poti imbunatati rezultatele si rata de conversie. Pentru masurare si optimizare se poate folosi Google Analytics si Youtube Analytics. Ambele variante au plusuri si minusuri, recomandarea este sa fie folosite in paralel. Cel mai probabil intr-un viitor apropiat Google va include si Youtube Analytics in Google Analytics.
Youtube - Facebook - Twitter - Google
O idee foarte buna este sa exploatezi beneficiile aduse de YouTube si pe alte platforme si retele de socializare. Un exemplu poate fi crearea unei campanii video pe YouTube pentru a promova un eveniment creat pe Facebook. Sau o reclama Youtube poate fi promovata pe Twitter, Facebook si/sau Google+. Iar daca vei tine cont si de sfatul privind potentialul de viral, share-urile, like-urile si tweet-urile iti pot transforma vizualizarile intr-o rata de conversie ce va creste exponential.
Promovarea pe YouTube, in 5 pasi:
Asadar sa facem recapitulare a informatiilor prezentate. Iata ce poti "lua acasa":
1. Creaza un video dupa conceptul SLAP ME sau apeleaza la un studio video profesional
2. Creaza un canal pe Youtube si incarca clipul acolo
3. Creaza un cont AdWords configureaza-ti campania ta video
4. Urmareste si imbunatateste rezultatele
5. Imbina beneficiile aduse de Youtube cu alte platforme si retele de socializare
Link-uri utile si referinte
Descrierea tipurilor de reclame: https://support.google.com/adwords/answer/2375464?hl=en
Caracteristice tehnice a video-urilor: https://support.google.com/adwordspolicy/answer/2679940
Youtube Advertising: http://www.youtube.com/yt/advertise/why-it-works.html (sursa foto)
Infografic Youtube in Romania: http://www.manafu.ro/2012/10/cum-se-vede-youtube-in-romania/ (sursa foto)
Informatiile prezentate provin din propria experienta si din cursul "Video and Mobile Ads" din cadrul Online Marketing Academy by Google sustinut de Ionut Munteanu de la WebDigital.
Daca ti-a placut articolul meu si/sau il consideri relevant pentru prietenii tai, stii cum se folosesc butoanele de mai jos